The final countdown! - Reisverslag uit Turku, Finland van Jasmien Steenwegen - WaarBenJij.nu The final countdown! - Reisverslag uit Turku, Finland van Jasmien Steenwegen - WaarBenJij.nu

The final countdown!

Door: Jasmien

Blijf op de hoogte en volg Jasmien

12 April 2009 | Finland, Turku

Zondagavond, 23h, ik heb met net in bed geïnstalleerd om nog eens een update te geven. Het zal ver één van de laatsten zijn denk ik!
In de week zal er nog wel een berichtje volgen!

Maar goed, terug naar de update nu!
Zoals ik donderdag al zei, is het tripje van vrijdag naar Rauma niet kunnen doorgaan. Goede Vrijdag is hier een officiële feestdag... Gewone bussen rijden op zondaagse uren en zo ook de expressbus naar Rauma. We zouden pas om 13u kunnen vertrekken en de laatste bus zou om 16h30 vertrekken.. En dan moet je weten dat het ongeveer 2 uur op de bus zitten is ... Niet echt de moeite dus!
Ik heb er dan maar een werkdagje van gemaakt! Werk genoeg, dat wel! Zo kan ik misschien woensdag dit uitstapje nog doen!
Rond de middag kwam Heini, mijn tutor, langs. Ze vroeg of AC en ik zin hadden om mee een wandeling te gaan maken samen met: Jasper - Jonathan - Ella: Haar 3 honden...
Ik zat nog steeds in pyjama, dat werkt iets gemakkelijker vind ik, dus snel even een andere broek en t-shirt aangetrokken, klaar om te gaan wandelen! Niet echt een zonnige dag, maar toch wel aangename temperaturen! Heerlijk!
Terug gekomen van de wandeling, verder beginnen werken!
's Avonds gingen we nog naar het centrum. We gingen op zoek naar Papu, dit zou een heel gezellige bar moeten zijn ... We kwamen binnen en effectief! Gezellige sfeer, mooie inrichting, schommels aan de toog, palmbomen, cocktails en heerlijke live muziek!
Heel lang ben ik wel niet gebleven. Door de officiële feestdag reden er geen nachtbussen. De rest zou waarschijnlijk nog een stapje gaan zetten, maar dat zag ik niet zitten! De volgende ochtend zou ik om 6.30 moeten opstaan, om naar Helsinki te vertrekken! Dus ik nam de laatste bus terug naar het appartement. Ik zou samen met Kristel op uitstap gaan. Ze was ook in Papu maar wist niet goed wat ze zou doen: mee naar huis gaan of niet ... Dus ik vertrok alvast, ik wou de bus niet missen! Enkele seconden voor de bus vertrok kwam Kristel aangelopen. Ze had dan toch besloten mee naar huis te gaan en op tijd te gaan slapen. Klaar voor een Helsinki dag!

Dus de volgende ochtend: 6.30: wekker... Brrrrr, Ik wil nog slapen, dat is wat ik dacht! Maar hup! Ik 'sprong' uit mijn bed en ik 'sprong' onder de douche, picnic maken en klaarmaken om de bus richting station te nemen. Hop de trein op naar Helsinki. Toen ik opstond dacht ik oei oei, dit wordt maar een grijze dag :(. Maar tegen dat we in Helsinki kwamen zagen we enkele wolkjes, blauwe stukjes en daar tussendoor een zonnetje! Niet veel later waren de wolkjes weg, was er alleen nog maar blauwe lucht en zon! Zalig! We begonnen onze tocht en maakten een hele grote wandeling en bezochten alles wat er op de kaart stond! Aan de kathedraal hielden we even halt: genietend van het zonnetje!
Veel mooie dingen hebben we gezien! Maar op een bepaald moment werd het koud en kwam er een wind opzetten. Toen hebben we toch maar weer onze jas aangetrokken. De rest van de dag hadden we al zonder jas doorgebracht! Toen we 's morgens vertrokken was het 12gr, in de loop van de dag zal het dus nog wel een stukje warmer geweest zijn!
Toen we fris kregen, hadden we eigenlijk ook wel wat honger! We wouden een 'hesburgerke' doen .. Maar we vonden er geen. Dan is het maar een 'McDonaldske' geworden. Dat heeft ook gesmaakt!
We waren toen in een shoppingcenter en ik zag een H&M. Ik ging kijken of ze hier het tweede kleedje niet hadden dat ik in Turku nog niet gekocht had ... En ja, het was er! In de kleur die ik wou, maar ook nog in andere kleuren! Onder de bevestiging van Kristel ben ik dan maar voor een ander kleurtje gegaan... Een beetje meer zomers. In plaats van twee kleedjes in dezelfde kleur!
Daarna gingen we nog wat door de straatjes lopen met winkeltjes. Af en toe eentje binnen. Soms nog eens een van de vele shoppingcentra binnen. Hier kan je echt veel dagen shoppen!
Kwart voor 5: we moesten beslissen wat we zouden doen: om 6 uur of om 8 uur de trein naar Turku terug nemen? Rekening houdend met het feit dat het nog 2 uur op de trein zitten is... Uiteindelijk besloten om toch de trein van 6uur terug te nemen. We hadden alles gezien, het werd frisser, knieën begonnen pijn te doen. Tegen kwart voor 6 gingen we onze treinticketten kopen.
Het systeem is hier anders: Er zijn genummerde plaatsen dus je moet ook effectief de trein nemen op het uur waarvoor je een ticket kocht ... Wil je een heen - en terugticket in 1 keer kopen, dan moet je al weten om hoe laat je gaat terug keren...
Ik zag nog een krantenwinkeltje en wou nog een postkaartje kopen als herinnering, voor mijn plakboek dat ik wil maken achteraf... Toen zag ik daar een kaartje van iets dat we vergeten te bezoeken waren! En we zijn er vlakbij geweest! Verdorie! Een kerk, helemaal uit stenen gehaald... Jammer! Maar nu heb ik wel een reden om nog eens terug te komen... Eventueel combineren met een tripje naar St Petersburg en/of Stockholm want helaas is dat er niet van gekomen...
Maar goed, terug naar Helsinki! Geen bezoek aan rotskerk, maar wel stappen naar het perron. De trein stond er al! Oef! Konden we gaan zitten! Moe! Trein was nog geen 5 minuten weg en ik lag al in slaap ... Toch goed 1,5 uur geslapen... Wat deed dat deugd!
Aangekomen in Turku, bus naar appartement. Kristel zou bij ons komen eten en daarna zouden we nog wel zien wat we zouden doen.

AC was die dag de auto voor haar ouders gaan afhalen. We besloten om nog naar het centrum te gaan. Ook Joanne en Dario (Italiaan) reden mee. We zouden terug naar Papu gaan, dezelfde bar als vrijdag avond!
Veel volk deze keer! En ook weer live muziek! Fijn!
Een beetje later kwamen er nog bekenden binnen. Echt fijn!
Tegen 2uur terug vertrokken.
Ik was echt doodop en nog steeds pijn! Stappen ging al moeilijker! Hopelijk morgen beter na een nachtje slapen!

Maar helaas, deze morgen precies nog feller.. Aiai... Zonnetje scheen al! Ik had mij de dag ervoor voorgenomen een wandeling in de buurt te gaan maken en te genieten van het zonnetje... Maar dat zat er jammer genoeg niet in...
Dan ben ik maar binnen gebleven en heb ik mijn raam open gezet en zo van het zonnetje genoten! En mijn zomerkleedje aangetrokken! Binnen was het echt warm! Buiten nog iets frisser! Maar ook hier vandaag een stralend blauwe lucht!

Zo raar... Mijn laatste zaterdag en zondag in Finland zijn voorbij...
Morgen de laatste maandag: leren voor Fins examen van de laatste dinsdag... Hip hoi! Als dat maar goed afloopt!

Tijd om af te sluiten dus en te gaan slapen dat ik morgen met een fris hoofd het Fins in mijn hoofd kan drammen. Hopelijk loopt het goed af! :P

Slaapzacht en tot in de loop van de week!

Foto's van de laatste tijd staan nog steeds op:
http://picasaweb.google.be/jasmien.steenwegen/JasmienInTurku# !

  • 12 April 2009 - 21:31

    Kristien Scheers:

    Dag Jasmien, het zal met gemengde gevoelens zijn dat je uw laatste dagen in Finland doorbrengt. Blij om naar huis te komen en toch spijt om alles ginder achter te laten.
    Ik zal uw verslagjes ook wel missen. Was een dagelijkse gewoonte geworden om eens te gaan kijken. Ik heb al heel lang zin om eens naar het hoge noorden te gaan en met al uw foto's te zien is de goesting nog groter.Wie weet kom ik er ook nog eens.
    Ik wens je in ieder geval nog fijne dagen daar en een goede thuiskomst.
    Veel groetjes en tot ziens.



  • 12 April 2009 - 22:05

    Joanne Bobbink:

    Je mag niet naar huis...

  • 13 April 2009 - 07:33

    Jasmien Steenwegen:

    We moeten snel weer afspreken als we allemaal weer thuis zijn! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasmien

Samen met Anne - Cathérine zal ik 3 maanden in Turku verblijven. We zullen er stage doen, les volgen, maar hopelijk ook heel veel plezier maken. We zullen zeker ons best doen om er van te genieten en een unieke ervaring van te maken!!

Actief sinds 02 Okt. 2008
Verslag gelezen: 533
Totaal aantal bezoekers 53459

Voorgaande reizen:

17 Januari 2009 - 18 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: